FUNCTIONARUL PUBLIC
Legea188/1999 privind statutul functionarului public ( regimul general al raporturilor juridice dintre functionarii publici si autoritatile publice prin administratia publica centrala si locala )
Scopul acestei legi este asigurarea in conformitate cu dispozitiile legale a unui serviciu public stabil , profesionist, transparent si impartial, eficient in interesul cetatenilor precum si al autoritatilor si institutiilor publice din administratia publica.
Cartea I : conflictul de interese si imcompatibilitati
Capitolul II , sectiunea 2: conflictul de interese , functionarul public
Cartea a II-a : modificari in scopul prevenirii si combaterii coruptiei
Articolul 1 al statutului functionarului public precizeaza obiectul si scopul legii. In forma actuala , modificata, se arata ca legea isi propune sa reglementeze regimul general al raporturilor juridice dintre functionarii publici, pe de o parte si autorii si institutiile publice locale si centrale, pe de alta parte.Credem ca aceasta lege trebuie sa reglementeze in primul rand dimensiunile statutului juridic al functionarului public si apoi raporturile juridice dintre functionar si autoritatea - institutie publica. De altfel, chiar natura acestor raporturi este determinata de statutul juridic al functionarului. Ar fi trebuit prevazut ca obiectul de reglementare al legii il constituie determinarea statutului juridic al functionarului public , org. functiei publice si raporturile dintre functionarii publici si autoritatea sa , institutie publica .
Prin articolul 2 , aliniatul 1 se precizeaza scopul legii si anume asigurarea in conformitate cu dispozitiile legale a unui serviciu public stabil, profesionist, transparent, eficient si impartial in interesul cetatenilor precum si al autoritatilor din administratia publica centrala si locala. Este laudabil ca s-a dorit precizarea in legea cadru a scopului legii care este a unui serviciu public care este legal, stabil, transparent, impartial si conform interesului general.
Legalitatea serviciului public este de esenta activitatii statului, in ansamblul ei.
Insusi modul de definire al administratiei publice face referire la executarea legii in limitele legii.
Stabilitatea este o trasatura care caracterizeaza exercitarea functiei publice si statutul functionarului public si nu serviciul public.
De esenta serviciului public este continuitatea sa.
Stabilirea functionarului public atrage dupa sine stabilitatea administratiei, opuse instabilitatii ministerelor.
In virtutea acestui principiu a functionarilor publici nu le poate fi modificat raportul de serviciu decat in conditiile legi, iar suspendarea sau incetarea acestui acord va fi facuta doar pentru motivele prevazute de lege.
Ocrotirea stabilitatii functionarului public este importanta. Functionarul public trebuie aparat de eventualele abuzuri la care ar putea fi supus si care ar putea consta in transferul sau inlaturarea sa din functie, dupa bunul plac al autoritatii sau institutiei respective.
Stabilitatea in munca reprezinta unul dintre elementele componente la dreptul de munca.
Caracterul profesionist al serviciului public deriva din profesionalismul celor ce realizeaza serviciul public, iar pe de alta parte, din calitatea prestatiilor serviciului public respectiv. Profesionalismul il gasim consacrat in legea ce precizeaza conduita profesionala a agentilor publici, el fiind definit ca un principiu cu obligatia de a indeplini atributiile de serviciu ( corectitudine, constinciozitate ).
Scopul administratiei publice il formeaza capacitatea de a se profesionaliza, de a depasi statutul realizarii ei pe baza unor legaturi empirice, astfel incat cei care o realizeaza sa fie pregatiti.
Avem un sistem de invatamant care cuprinde facultati de administartie + institut + centru national de formare continua pentru administratie cu autoritate in :
- Sibiu
- Calarasi
- Cluj
- Constanta
- Timisoara
creanduse astfel un cadru legal si institutional specializat pentru a crea personalului din administratie si implicit a calitatii actului de administratie.
Trasparenta serviciului public este o alta trasatura a acesteia spre a carei realizare se intinde prin statutul functionarilor publici.
Majoritatea statelor din Europa garanteaza dreptul cetatenilor de a avea acces la documentele administratiei, iar in Statele Unite ale Americii inca din 1906 s-a instituit un drept general de consultare a documentelor detinute de autoritatile federale.
Articolul 31 din Constitutie = transparenta serviciului public rezulta din dreptul fundamental al persoanei de a avea acces la orice informatie de acces public.
Acest drept cuprinde atat dreptul persoanelor de a fi informata promt, concret si clar cu privire la orice informatie de interes public caci e obligatia autoritatii de a informa corect cetatenii asupra problemelor publice si asupra problemelor de interes general.
Transparenta = principiu ce asigura caracterul public al functionarilor publice si posibilitatea ca aceasta sa fie supusa verificarii cetatenilor.
Eficienta serviciului public e un alt obiect pe care si-l propune sa il realizeze. Este stiut faptul ca intotdeauna administratia publica a fost acuzata de o anumita inchilozare, de o capacitate de a raspunde in parametri captiv asteptarilor cetatenilor deci eficienta a devenit un scop extrem de important, iar realizarea ei este conditionata de stilul de activitate al functionarilor din administartie , de aptitudinea lor de a raspunde exigentelor.
Impartialitatea serviciului public = trasatura ce isi afla legitimitatea.
Articolul 16 - proclama egalitatea tuturor in fata legii si a autoritatilor publice fara discriminare , precum si faptul ca NIMENI NU ESTE MAI PRESUS DE LEGE.
Caracterulimpartial al serviciilor publice asigura tuturor celor care il folosesc, acelasi tratament, egalitatea in fata serviciului public fiind unul din serv. cunoscute in doctrina contemporana de drept public.
Realizarea prin intermediul serviciului public atat a intereselor cetatenilor cat si institutiilor publice din administratia publica centrala si locala.
Constituie element de noutate aceasta precizare, a realizarii destinarului serviciului public al cetateanului, dar si a autoritatilor si institutiilor publice din administratia publica centrala si locala.
Se pune problema daca in cazul acestei autoritati si institutii publice se justifica existenta unui interes propriu sau, de fapt, ele actioneaza pentru slujirea interesului general , public.
Autoritatea si institutia publica nu slujesc un interes propriu, ele avand menirea sa slujeasca interesele generale, publice.
De aceea , ar fi fost mai potrivita formularea :
in interesul cetateanului si in conformitate cu interesul general.
Articolul 2, aliniatul 1, arata ca functia publica reprezinta ansamblul atributiilor si responsabilitatilor stabilite in temeiul legii, in scopul realizarii prerogativelor de putere publica de catre administratia publica centrala si locala.
Conform aliniatului 2, functionarul public e persoana numita in conditia prezentei legi in o functie publica, persoana careia i-a incetat raportul de serviciu din motive neimpotabile ei isi pastreaza calitatea de functionar public, continuand sa faca parte din scopul de rezerva a functionarilor publici.
Articolul 3, aliniatul 2 - activitatile desfasurate de functionarii publici sunt urmatoarele :
- punerea in executare a legilor si celorlate acte normative
- elaborarea proiectelor de acte normative precum si asigurarea anizarii acestora
- elaborarea proiectelor politicilor si strategiilor , a programelor, a studiilor si analizelor si statisticilor, precum si a argumentatiei privind aplicarea si executarea legilor necesare pentru evaluarea competiei autoritatii sau institutiei publice
- cosilierea
- gestionarea resurselor umane
- colectarea resurselor
- reprezentarea actului si institutiilor publice si raportul acestora cu persoane fizice sau juridice de drept public si privat din tara si strainatate cu limita competentelor stabilite, precum si reprezentarea in justitie a autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara activitatea
- realizarea de activitati a administratiei publice.
Articolul 4 - functiile sunt prevazute in anexa legii .
Aliniatul 5 - in sensul prezentei legi, totalitatea functionarilor publici din autoritatile si institutiile publice din administratia publica centrala si locala constituie corpul functionarilor publici.
PENTRU EXAMEN : din cartea groasa de invatat incepand cu capitolul referitor la functionarul public ( continuarea de pe semestrul 1 ).
Se poate aduce la examen un referat , dar acesta nu va fi punctat cu mai mult de 1 punct.


Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu