joi, 4 noiembrie 2010

Ecologie juridică // Semestrul 1 //

Introducere în ECOLOGIA JURIDICĂ

De problematica mediului se ocupă în principal Organizația Națiunilor Unite ( ONU ) prin organismele sale.
ONU organizează de vreo 30 și ceva de ani conferințe pe probleme de mediu și dezvoltare.
Începutul mileniului 21 este provocat de o grozavă criză de resurse și o foarte gravă criză ecologică.
Prima conferință ONU pe probleme de mediu a avut loc în 1972, la Stocholm.
În anuol 1992 la Rio de Janeiro, în Brazilia, a avut loc o conferință mondială foarte importantă la care au participat toți șefii de state ( la noi : Iliescu ). Aici s-au lansat 3 concepte noi.

  • revoluția ecologică
- spre deosebire de alte revoluții din istoria omenirii s-a preliminat o revoluție ecologică scurtă

Conferințele ulterioare ( Cairo-1995; Kyto-1997; Johanesburg-2002 și Copenhaga-2009 ) au demonstrat că revoluția ecologică va fi de durată.

  • capacitatea de susținere a planetei
- conceptul se referă la faptul că ecosfera ( planeta noastră ) are o capacitate tot mai limitată de a oferii materii omenirii și de reciclare

  1. revoluția economică - produsă în special după 1950, când, pe scena mondială a apărut petrol, benzină ș.a.m.d.
În cei 60 de ani de protecția mondială globală a crescut cam de 5 ori, dar din păcate cu externalități ( probleme de poluare ș.a.m.d. ).

2. creșterea demografică - deși unele țări au căderi demografice populația mondială va crește în continuare 
- aceasta va crește presiunea globală și presiunea asupra resurselor

3. repartiția din ce în ce mai disproporționată pe categorii sociale
În anul 1900existau în - 33 săraci - 1 bogat
În 1980 existau în - 42 săraci - 1 bogat
În 2000 existau în - 59 săraci - 1 bogat .

Soluția ar fi dezvoltarea clasei de mijloc , clasei care are un consum mai limitat.

  • dezvoltarea durabilă ( Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord : sustenabilă

Conceptul a fost gândit cam 10 ani ( anii 70-80 - până în 92 ) de 3 autori :
  1. Adne Raeros
  2. T. Odyv
  3. Grohanen Grondland ( primul ministru al Norvegiei la Rio de Janeiro - ”Viitorul nostru comun” ) .
Conceptul apare pentru prima dată și în România. Prima lege românească de mediu e legea 135/1995, apărută în Monitorul Oficial în 1996.
Acestei legi i-a lipsit un lucru esențial : ”Fondul de mediu” ( bani ).

După prima lege 137, conceptul apare singur și în alte legi = 265/2006 .

Dezvoltarea durabilă este acel tip de dezvoltare care răspunde generațiilor prezente fără a afecta interesele generațiilor viitoare.

Dacă zeci de ani omenirea a avut o percepție strict militară despre conceptul de securitate astăzi omenirea a realizat că conceptul de securitate este un concept economic și stratergic.
De fapt, astăzi se impune tot mai mult un nou mod de economie : CIRCULARĂ , o economie bazată mult pe reciclarea deșeurilor.
Prin legea 105 din 2006 funcționează Agenția Națională a Fondului de Mediu, prin care se adaugă sume importante pe proiecte ecologice.

Conferința de la Rio s-a definit cu :
  • Agenda 21 * are începând din 1995 o variantă municipală
  • 26 de principii * pentru că se încearcă alinierea legilor regionale de mediu
  • Apelul de la HAIDENBERG * adresat șefilor de state.
România are mari rămâneri în urmă privind AQUIUL COMUNITAR la integrarea în UE au primit un termen de aliniere integrală până în 2017.
După revoluțiile din '90 în Europa Centrală și de E a apărut un fenomen nou intitulat DAMPING ECOLOGIC * profitând de vidul de legislație de mediu marile puteri ecologice europene au exportat în răsărit deșeuri & tehnologii folosite.

Noțiune generale de ecologie

Zeci de ani ( sec. 19 ) precursorii americani au încercat o definiție a unei științe noi dedicate naturii.
Dintre personalitățile politice amintim în general pe președintele american ROSVELT.
”Părintele” este un german : EDNST HAECKEL care a definit ecologia ca fiind știința multiplelor conexiuni dintre om-individ și mediul înconjurător.
Nu doar mediul natural ci întreg mediul juridic-politic-social-economic.

Etimologic cuvântul provine din 2 cuv. grecești :
  • oikos = casă, gospodărie
  • logos = știință, gândire
= știința despre casa noastră .

Unitatea de bază în ecologie este ecosistemul format din 2 subsisteme :
  • biocenoza ( tot ce e viu )
  • biotopul .
În timp ecologia sa apropiat tot mai mult de drept.

Legătura ecologiei cu alte științe

Marele filosof român Constantin Noica a împărțit științele în 2 categorii :
  • științele cunoașterii ( anatomie ș.a.m.d. )
  • științe ale recunoașterii ( filosofie, politologie, sociologie, religie ș.a.m.d. ) .
Ecologia , ca știință f tănâră este știința multiplelor conexiuni : o știință de sinteză și interferență.

COPACUL CUNOAȘTERII

Rădăcinile multiple sunt reprezentante din care ecologia cunoaște informații.
Ramurile sunt teoretice și aplicate :
  • etologia ( comportamentului )
  • sinecdota ( ecologia comunităților vii ).
Etimologie meta ( gr. ) înseamnă dincolo de ( casa noastră ).
Metaecologia este o disciplină care cercetează și filosofic, dar și sistemuri leg. dintre ființa umană.
Metaecologia propune omenirii reducerea consumului din prima categorie ( apa - materiale ) & consumul de noosferă ( infinită - informația ).
Noosferă :
  • cultură
  • educația
  • religia .
Astăzi, în lumea contemporană este implicit , politic, dar și apolitic ( Greenpeace ).

Procedura practică pt. obținerea autorizației de mediu a bilanțului de mediu

În legi ec. există un capitol în care sunt înscrise toate activitățile care au nevoie de acordul de mediu și autorizația de mediu.

  1. Acordul de mediu
  • este obligator la realizarea unui activ
  • legiuitorul solicită prin lege public un studiu de impact de mediu
  • ca să aibă valoare juridică studiul de impact de mediu se poate realiza doar de pers. juridice acreditate de MINISTRUL MEDIILOR ȘI PĂDURILOR.
Suma pentru studiul de impact revine pers. juridice, iar taxa pt. ADM se virează în Fondul Național de Mediu.

Excepții :
  • domeniul nuclear , caz în care acordul și autorizația de mediu se obțin ( legea 631/1998 ) la Agenția Națională pentru activități nucleare aflate în subordinea guvernului
2. Autorizația de mediu
  • este obligatorie la punerea în funcție
  • se virează la Fondul Național de Mediu .
În ultima lege autorizația de mediu este valabilă 5 ani, dar dacă apar elemente noi se solicită un nou acord de mediu și o nouă autorizație.

Dacă inspectorii de mediu ( și alții ) constată că nu s-au respectat condițiile de legalitate ( cond. din autorizație ) autorizația se poate suspenda, dar doar cu o somație prealabilă ( și în termen ) .
Termenul maxim fiind fiind de 6 luni de zile pentru aceste remedieri.

3. Bilanțul de mediu
  • este necesar și obligatoriu în situațiile de :
- accident ecologic
- schimbarea proprietarului, iar documentul se plătește de către fostul proprietar .

Bilanț de mediu se mai solicită conform unui plan de conformare și în anumite etape după acordul autorizației de mediu.

Principii de ecologie juridică

  1. principiul conservării
  2. principiul revenirii
  3. principiul precauțiilor în luarea deciziilor
  4. ( cel mai important ) poluatorul plătește
4. acest principiu presupune că în cazul de poluare agentul poluator este obligator ”reparatio” ( reparație pecumiară ) , dar și la o ”satisfacțio”.

În poluări transfrontariere este f. greu sau chiar imposibil să identifici agentul poluator.
Acest aspect este valabil mai ales la poluarea atmosferică și la așa numitele ploi acide.
Industria și economia produce și emană în atmosferă poluanți de toate felurile : OXIZI .

SO+H2O
NO+H2O    * rezultă H2SO4 ( acid sulfuric ) & H2SO4, acid f. distrugător

Fenomenul ploilor :
  • aceștia ajung la sol și distrug ecosistemele
5. Principiul nediscriminării și a bunei modalități
  • în dreptul mediului într-o speță de poluare statele sunt egale
În ecologie & dreptul mediului pt. a se putea invoca o intervenție juridică este necesar să existe un prejudiciu determinat de o faptă elicită și culpabilă cu stabilirea unei relații între faptă și prejudiciu determinat de o faptă elicită și culpabilă cu stabilirea unei relații între faptă și prejudiciu.

Răspundere :
  • subiectivă
  • obiectivă .
În general răspunderea revine celui care a comis culpa = răspundere subiectivă .

Răspunderea obiectivă ( dreptul marin și spațial ) - când dreptul aparține mai mult statelor și când răspunderea ține în mod exclusiv din culpă.
Există PATRIMONIU COMUN AL UMANITĂȚII , valabil în dreptul spațial, maritim : operele de artă și genomul uman ( eutanasie ș.a.m.d. ) .

12 ianuarie 2011

Damping ecologic

  • este un fenomen apărut după revoluțiile din centrul și E Europei datorită legislației incomplete din aceste țări
  • marile forțe, profitând de acest viciu au exportat spre E tehnologii poluante , deșeuri toxice, mașini
  • fenomenul acesta s-a estompat după anii 2000 odată cu lărgirea UE
  • România, datorită marilor probleme ecologice s-a bucurat de înțelegere, astfel că alinierea inclusiv legislativă ( Aquisul comunitar, capitolul 22 mediu, se va finaliza până pe 2014 )
  • conceptul, prima lege românească de mediu ( legea 137 din decembrie 1925 a corespuns, dar a avut un mare minus & anume Z : i-a lipsit capitolul ”Fondul de Mediu”
  • Fondul de Mediu a fost definitiv prin legea 105/2006 : Legea fondului de Mediu
  • astăzi, în baza acestei legi funcționează Agenția Națională a fondului de Mediu, care p0rovin din taxele pt. acord , autorizație de mediu și alte taxe ecologice.  
Astăzi , problematica de mediu este legiferată prin o ordonanță de urgență a Guvernului ( 195/2005 ), apoi legea 165/2006.


Dreptul natural & biotica

Biotica = are etimologic origine latină ”nos”, ”nores” ( morala în drept natural ) și ”etes” ( gr. ) = etică 
= judecată de drept a comportamentului


Tentația de a limita bioetica , de câteva principii de bază în drept duce la o știință fără cunoștiință, la nerespectarea drepturilor omului.


Relația strânsă între dreptul natural, bioetică și dr. omului și-au găsit expresia în D. U. D. O. din 10.12.1948 când a avut loc o Adunare Generală a ONU.
Prin această declarație ( art. 1 ) se precizează că toate ființele umane se nasc libere și egale în demnitate & în drepturi. 
Prin principiul demnității omului pot deriva :
  • principiul la viața omului ( acesta fiind necesionabil = netransmisibil = nu se poate dobândi prin moștenire și nu se poate face dr. unor tranzacții personale )
  • interzicerea politicilor eugenice
  • interzicerea comercializării corpului uman.
În noul COD CIVIL ( articolul 58 ) se proclamă respectul ființei umane și al drepturilor ei inerte.

Jurisdicția transplanturilor de țesuturi & organe

Și în România, prin legea 95/2006 s-a legiferat ”efectuarea prelevării și transplanturilor de organe, țesuturi și organe de origine umană în corp terapeutic” ( caracterul sacru al corpului uman este precizat în noul COD CIVIL ( articolul 64 ) , care percepe inviolativitatea corpului uman și în articolul 66 ( Codul Civil ) unde se prevede interzicerea actelor patrimoniale cu privire la corpul uman la elementele sau produsele sale.

Legiuitorul a precizat că nu se pot prevala țesuturi și organe de la minori , persoane cu boli de sistem ( TBC ș.a.m.d. ) sau cu probleme psihice.
  • este posibilă prevalarea de organe de la decedați dacă există vre-un consimțământ al acesteia, în per. când trăia sau ( în caz de accidente ) dacă există vre-un consimțământ al membrilor de familie 
Momentul morții , din punct de vedere medical este  momentul ”când pers. nu mai prezintă nici un semn de activitate celebrală, cardiacă sau respiratorie”.
Juridic însă momentul morții este cel în care s-a eliberat certificatul de deces.

În toate cazurile de transplant este necesar atât consimțământul scris bine informat atât al donatorului cât și a primitorului în prezența echipei medicale și a 2 martori. Acest consimțământ nu este însă un act civil & poate fi descifrat bilateral de donatori sau primitori. Există și vicii de consimțământ cauzate de nerecunoașterea legii sau a dolului.
În noua legislație urm. doar actul de terapie medicală & în nici un caz nu poate face obiectul unor cercetări științifice.
Există deja un registru național al donatorilor și o legislație.

RMA

RMA a început să devină subiect de drept doar din 1978.
Astăzi, peste 1,5 miloane de copii = rezultatul unor tehnici artificiale.
Începând cu anul 1989 UE, prin recomandările sale a propus 21 de principii pentru situațiile de acest tip.
Aceste tehnici nu pot fi realizate pentru a obține un copil de un anumit sex.
UE stabilește că aceste tehnici se aplică doar cu răspundere medicală.
Un alt principiu interzice utilizarea acestor tehnici dacă pers vizate nu au consimțământ scris & f. bine informat ș.a.m.d.
Noul COD CIVIL românesc consacră 7 articole ( RMA ).
  • între țesutul donator și copil nu se creează nici o legătură de filiație 
  • nu pot fi părinții copilului decât mama ( mter vi avut persona es ) sau un cuplu ( bărbat + femeie )
  • consimțământul prealabil sau în cond. de confidențialitate și în forma autentică notarială trebuie să fie dat de părinți în prezența echipei medicale
Notarul public are obligația de a explica părinților consecințele actelor cu leg. de filiație.

  • copilul nu poate constesta filiația sa
  • nu pot face obiectul nici unor tranzacții confectuale astfel de tehnici
Toate aceste prevederi în România sunt conforme cu celebra AMM ( Asociația Medicală Mondială ) care acordă un cadru medical tuturor problemelor legate de filiația copiilor ). 





    Niciun comentariu:

    Trimiteți un comentariu